1. Introduktion *
2. Översikt av installationen *
3. Avinstallation av tidigare Internetuppkopplingar *
4. Installation av modem *
5. Installation av nätverkskomponenter *
6. Installation av Fjärranslutaren *
7. Skapa / konfigurera uppkopplingsdokument *
8. Uppringning till Studentdatorprojektet *
9. Anslutning till filhanteraren *
10. Internetapplikationer *
11. Installation av Eudora *
12. Installation av Netscape *
13. Telnetklienten *
14. Användaridentiteter *
15. Datorpostadresser *
16. Problem ? *
Detta dokument är en redigerng av Erik Berglunds ursprungliga version av Måns Nilsson.
Thu Oct 16 23:05:59 MET DST 1997 Måns Nilsson fil94mni@student1.lu.se
"Introduktion till Macintosh kommunikation i studentdatorprojektet" samt:
"Introduktion till PC kommunikation i studentdatorprojektet, Windows3.X" Inom Studentdatorprojeket finns flera filhanterare, alla med olika beteckning. De heter STUDENT1, STUDENT2 osv... Vad den filhanterare heter som just du är ansluten till får du reda på vid registreringen. När denna handledning säger STUDENTx är det meningen att du ska fylla i den siffra som gäller för dig. På denna filhanterare har du en hemkatalog där du kan spara dina filer, och det är hit din post kommer.
I detta dokument tar vi upp hur kommunikation i nätverk går till då man använder sig av Windows 95 som operativsystem på sin PC. Alla erforderliga drivrutiner som krävs för att kunna ansluta sig till nätverket, kommer med Windows 95. Kan hända är de redan installerade på din dator, i annat fall så kommer vi i denna installationshandledning guida dig genom alla nödvändiga installationer för att få din dator att kunna kommunicera i studentdatorprojektet. Det bör poängteras att detta dokument är koncentrerat kring hur man konfigurerar nätverkskomponenter och protokoll, för att få en fungerande uppkoppling mot studentdatorprojektet, då man använder Windows 95. Installation av Internet-applikationer gås igenom mer kortfattat och är närmast identisk med det som gäller för Windows 3.1 Ytterligare information kan fås av oss rådgivare som du kan nå vardagar på antingen:
telefon: 046-222 9073 email: studat-problem@student.lu.se
Avinstallation av gamla Internetuppkopplingar, tex Telias.
Installation av modem
Installation av nätverkskomponenter
Installation av Fjärranslutaren
Skapa och konfigurera ett uppkopplingsdokument
Uppringning till Studentdatorprojektet
Anslutning till filhanterare
Installation av Eudora
Installation av Netscape
En kort introduktion till Windows 95´s Telnet-klient
Räkna med att installationen tar ett par timmar om man minutiöst följer denna handledning. Skulle det ta
längre tid eller om du får problem så kan du alltid slå oss en signal för expertrådgivning Strömförsörjning, kopplas, vanligtvis via transformator, in i ett Telekabel, kopplas till telefonjack
Seriekabel, kopplas till ledig serieport på datorn
Gör så här för att installera ditt modem:
För att kunna utnyttja de tjänster som Studentdatorprojektet erbjuder krävs det att din dator kan
"prata samma språk" med övriga datorer som är inkopplade på samma nät. Detta åstadkoms med hjälp
av ett antal nätverkskomponenter och protokoll som måste installeras på din dator.
(Om du inte låter Windows 95 hämta nödvändiga filer från installationsdiskarna kommer installationen
att misslyckas. Har du köpt datorn med Windows 95 förinstallerat se till att du får med en skiva eller disketter.
Det är din rättighet som kund, såvida försäljaren har tagit betalt för programvaran. Annars är det troligen fråga om
piratkopiering, något som är straffbart.)
Har du redan en mapp som heter "Fjärranslutning" kan (Om du inte låter Windows 95 hämta nödvändiga filer från installationsdiskarna kommer installationen att
misslyckas. Har du köpt datorn med Windows 95 förinstallerat se till att du får med en skiva eller disketter.
Det är din rättighet som kund, såvida försäljaren har tagit betalt för programvaran. Annars är det troligen
fråga om piratkopiering, något som är straffbart.)
Nu har du installerat modem,
nätverkskomponenter och protokoll, Fjärranslutaren, skapat ett uppkopplingsdokument för anslutning
till Studentdatorprojektet samt gjort alla nödvändiga inställningar och konfigureringar för samtliga delar.
6 I fältet Enhet: så väljer du valfri enhet som du vet INTE redan är upptagen. (Datorn föreslår själv
automatiskt första tillgängliga logiska enhet, så normalt behöver du inte ändra. Försök dock INTE att använda A, B, C, D
och E eftersom dessa normalt är reserverade för interna enheter så som floppydiskenheter, hårddiskar och CD-ROM)
I fältet Sökväg: skriv in
Nu har du loggat på filhanteraren samt gjort en s k "mappning" till enheten "STUD".
7. Klicka på denna och du får upp innehållet i högra fönstret.
Filstrukturen på filhanteraren ser ut så här:
I mappen HEM har varje användare en egen mapp (hem-katalog). Där kan du lagra vad du vill. Utrymmet i
din hem-katalog är begränsat. I mappen ALLM finns dels programvaror för PC- resp Mac-användare, dels
allmän information. Det är här du bla hittar de program som du behöver installera på din dator.
För att kunna referera till en viss mapp på filhanteraren används i detta dokument en speciell notation.
STUD\ALLM\PROG betyder t ex mappen PROG i mappen ALLM på volymen STUD på
filhanteraren STUDENTx.
Vissa institutioner har egna filhanterare. På dem kan det t ex finnas mappar för olika kurser och
projekt. Där kan också finnas s k inkorgar för kurser eller lärare. En inkorg fungerar ungefär som
en brevlåda; vem som helst kan lägga något där, men det är bara den som äger brevlådan som kan komma
åt innehållet.
Det finns också flera diskussions- eller newsgrupper
(t ex lu.studat.allm, lu.studat.nyheter och lu.studat.problem) kring studentdatorprojektet.
Kontakta annars den ansvariga för studentdatorprojektet på din institution. Dessa kallas också för
studentdatoransvariga (SDA). De kan t ex hjälpa dig att bli med i studentdatorprojektet, ändra
behörighetsnivåer på filhanteraren och hjälpa dig om du glömt ditt lösenord. Uppgift om vem som är
SDA på din institution får du i samband med att du kvitterar ut din användaridentitet
(eller fråga annars på din institution).
Det är alltså SDA-arna och studentrådgivarna som du kontaktar om du har frågor och för att få hjälp.
Dessa tar i sin tur kontakt med LDC om det visar sig att de inte kan lösa dina problem.
Detsamma gäller om du finner något i detta dokument som är oklart eller som du tycker inte stämmer. Innan du
börjar installationen bör du läsa genom hela detta dokument. Lycka till!!
3. Avinstallation av tidigare Internetuppkopplingar
Innan du börjar med att installera den uppkoppling som vi beskriver i detta dokument, så måste du försöka ta bort
allt som har med eventuella gamla Internetkopplingar att göra. Gå in i Kontrollpanelen, och välj:
"Lägg till/ta bort program". Välj din tidigare Internetanslutning från rutan och klicka på
"Lägg till/ta bort...". Starta om.
4. Installation av modem
Ett modem är ett datortillbehör som datorn
behöver för att kunna kommunicera via telefonnätet. Modemet har som regel tre sladdar som skall kopplas in:
vägguttag för 230 V
Om ditt modem kan identifieras, gå vidare till punkt 4:7
Om du inte kan hitta just ditt modem i dessa listor, välj "Standardmodem"
och klicka på "OK".
5. Installation av nätverkskomponenter
Nu skall du ha de nätverkskomponenter installerade som bilden ovan visar. Ytterligare ett protokoll måste
installeras för att möjliggöra kommunikation ute på Internet, nämligen TCP/IP.
Nu har du lagt till alla komponenter som behövs och nedan följer nu inställningar för var och en av dessa.
Här kvittar det egentligen vad som fylls i. Kan se ut som ovan.
"Fil- och skrivardelning" behöver du inte ändra.
Sätt in CD-ROM eller floppydiskett, beroende på var du har Windows 95 installationsprogram och klicka på "OK"
Efter att alla filer kopierats kommer datorn att vilja starta om.
6. Installation av Fjärranslutaren
Fjärranslutaren i Windows 95 är det program som gör själva uppringningen och etablerar den fysiska kontakten
med "nätet". Den har samma funktioner som ett nätverkskort och kan vid uppringd anslutning liknas vid en simulering av ett dylikt.
Nedan följer nu anvisningar för installation av denna samt de inställningar som måste göras.
Då kan se ut något så här.
du gå vidare till avsnitt 7 nedan.
Saknas mappen "Fjärranslutning" gör du så här för installation:
Sätt in CD-ROM eller floppydiskett, beroende på var du har Windows 95 installationsprogram och klicka "OK"
7. Skapa / konfigurera uppkopplingsdokument
Klicka på "Nästa" för att fortsätta.
Markera din nya ikon t ex "STUDENTx
och välj i menyn "Arkiv", "Egenskaper" och klicka på
"Servertyp"
8. Uppringning till Studentdatorprojektet
Nu skall du kunna ansluta dig till Lunds universitetsnät och Studentdatorprojektet.
Gör så här:
Nu är du ansluten till nätet och du har i princip tillgång till allt som Internet har att bjuda på. Har du redan
TCP/IP applikationer så som Netscape, Microsoft Explorer, Eudora m fl är det bara till tuta och köra. Annars finns en del
av dessa program att hämta på filhanteraren STUDENTx.
Tuut, piip
Vänta...
Nu är du ansluten och det skall då se ut som ovan. Hela inloggningsförfarandet tar ca 1 minut men beror lite på
modemets hastighet samt statusen på modempoolens- och serverns belastning vid inloggningstillfället.
och det skall alltså vara som bilden ovan visar: både "IPX/SPX" och "TCP/IP"
9. Anslutning till filhanteraren STUDENTx
De filhanterare som används i studentdatorprojektet heter STUDENT1, STUDENT2 osv..... De fungerar som gemensamt
lagringsutrymme för alla deltagarna i studentdatorprojektet. I detta dokument använder vi beteckningen
STUDENTx, medan du väljer namnet på den filhanterare där just du är registrerad.
Filhanterarens programvara är av fabrikatet Novell, och därför kallas den ibland för Novellfilhanteraren. Där kan man
hämta samt lämna filer genom att använda Windows 95´s "Utforskare" ("Explorer" om man har engelsk version).
Hur detta går till beskrivs nedan:
OBS! Rutan "Spara lösenordet i lösenordslistan" gör att du slipper ange lösenordet för varje
inloggningstillfälle och sparas lokalt på din dator om du bockar för detta alternativ. Detta ska du bara göra
om du är säker på att ingen annan har tillgång till din dator. Detta eftersom du är personligen ansvarig för
allt som görs ute på nätet i ditt namn. Se "Studentdatorprojektet - Regler för användning av datanätet i
studentdatorprojektet"
Klicka "OK", och om inget felmeddelande ges så är du nu påloggad på STUDENTx.
Mappning av nätverksenhet
\\STUDENTx\STUD
.
Kryssas rutan "Återanslut vid inloggning" görs en permanent mappning till aktuell enhet vilket gör att man slipper
detta förfarande vid varje uppringning.
Klicka sedan på "OK".
Du skall nu i vänstra fönstret i Utforskaren hitta en enhet som heter:
"STUD på STUDENTx (G:)" (Bokstaven kan variera. Det beror på hur du gjorde mappningen i
föregående steg)
10. Internetapplikationer
För att kunna söka information på Internet krävs det något program som t ex Netscape. Detta är ett
program som används för att söka information, både lokalt och via internet över hela världen. Med
Netscape kan du söka information i World Wide Web (WWW), som består av informationsdatabaser över
hela världen. Från och med version 2.0 hanterar Netscape även E-post och nyhetsgrupper
(News eller Usenet)
Du kan även välja att ha ett separat program för E-post (och även ett separat för nyhetsgrupper.)
Eudora är ett sådant och används för att skicka och ta emot datorförmedlad post (kallas även
datorpost, e-mail, e-post).
En del datorer går bara att komma åt genom s k terminalemulering, Telnet. Lolita, som är
UB´s databas över nyare litteratur m m är ett exempel på en sådan dator. För att komma åt denna
behöver du ett program som hanterar Telnet-protokollet. Windows 95 innehåller en enkel
telnetklient som fungerar utmärkt till Lolita.
Microsoft Explorer / Exchange
För att kunna använda Microsofts program Exchange till att skriva och ta emot epost, krävs
Microsofts PLUS-paket. I detta dokument går vi inte in närmare på hur dessa program installeras och
konfigureras. Det är givetvis inte förbjudet att använda dem, men vi kan inte erbjuda support för dem.
Här närmast följer instruktioner för att installera Eudora och Netscape. En kort handledning
till Telnetklienten som följer med Windows 95 ingår också.
11. Installation av Eudora
Gör så här för att installera och konfigurera Eudora:
För att skriva ett meddelande klickar du på ikonen. När allt är ifyllt klickar du på "Send"-knappen.
När du vill kontrollera om du fått meddelanden väljer du på menyn "File" - "Check mail". Man måste
då fylla i sitt lösenord, så att ingen obehörig kan komma åt nya meddelanden.
Vill du lära dig mer om hur Eudora fungerar, så kan du använda dig av den inbyggda online-hjälpen
(menyn "Help") eller hämta hem manualen för version 1.5.4 (den är på ca 150 sidor).
12. Installation av Netscape
Denna handledning hjälper dig att installera Netscape. Precis som med Eudora så måste du själv kopiera
Netscape från filhanteraren till din hårddisk. Koppla därför upp dig till filhanteraren STUDENTx.
Gör så här för att installera och konfigurera Netscape:
13. Telnetklienten
Tidigare, med Windows 3.11, fick man installera ett separat program för att hantera terminalsessioner
som tex sökningar i UB´s databas Lolita. Med Windows 95 följer det med ett telnetprogram som i all
sin enkelhet duger utmärkt. Det följer automatiskt med så fort man installerar TCP/IP-protokollet.
Programmet heter telnet.exe och ligger i Windows-katalogen. Det enklaste sättet att starta det
är att klicka på Start, välja Kör.., och sedan skriva i telnet följt av ett mellanslag och adressen
till datorn man vill ansluta till. Man kan även skapa genvägar till datorer man ofta ansluter till.
Klicka på "OK". (här ansluter vi som synes till just Lolita)
Nu öppnas ett större fönster och efter ett tag svarar datorn i andra änden. Då ser det i princip ut
som på de äldre terminalerna uppe på UB. Programmet sysslar faktiskt i princip med att få datorn att
bete sig som en terminal, därav namnet terminalemulator
Får du dubbla bokstäver så beror det på att du har valt "lokalt eko" Gå upp i menyn under
"Terminal" och välj "Standardinställningar!". Klicka bort X från rutan "Lokalt eko"
och klicka på "OK".
14. Användaridentiteter
För att komma åt nätverkstjänster krävs ofta en användaridentitet med tillhörande lösenord. Varje
deltagare i studentdatorprojektet tilldelas en användaridentitet . Denna fungerar för flera tjänster:
Tag för vana att byta lösenord regelbundet och berätta aldrig för någon annan vilket lösenord du har.
För att byta lösenord för din uppkoppling till Studentdatorprojektet gör du så här i Windows 95:
1 Mappa dig på liknande sätt som beskrevs i avsnittet "Anslutning till filhanteraren STUDENTX" avsnitt 9.
men ange
\\LUSTUCTR\SYS
som sökväg. Detta betyder att du loggar in på den dator som styr behörigheten till modempoolen.
2 Leta upp programmet "setpass.exe" i mappen "PUBLIC" och dubbelklicka detta för att byta
lösenord. Nu byter du således lösenord till modempoolen (det lösenord du anger för att
koppla upp dig mha fjärranslutaren)
Vill du byta lösenord på STUDENTx gör du samma sak men med mappning till
\\STUDENTX\SYS . Då byter du lösenord till följande
tjänster: Epost, filhantering, samt eventuell ftp mot filhanteraren.
Användaridentiteten består av åtta tecken, fördelat på tre grupper:
Ett exempel på en användaridentitet är således
KEM94ASV
.
För att söka information med t ex Netscape eller för att delta i elektroniska konferenser krävs ingen användaridentitet .
Synonymer till användaridentitet är bl a identitet, användarnamn, namn, username och userid.
Password är en synonym till lösenord.
Ett bra lösenord är ett felstavat ord med en eller flera siffrar instoppade. Notera att i studentdatorprojektet
skrivs lösenorden med versaler.
15. Datorpostadresser
Varje användare av datorpost har en egen datorpostadress. De ser ut t ex så här:
kem94asj@student1.lu.se
(byt ut kem94asj mot din egen användaridentitet och student1 mot din egen filhanterare).
16. Problem ?
Om du får problem, så börja med att läsa de dokument som nämns i avsnittet introduktion ovan.
Titta också i de bruksanvisningar som medföljde datorn.
Om du misstänker att det är ett hårdvarufel på datorn, tag kontakt med datorleverantören.
Om du har andra problem (t ex att kommunikationen inte fungerar eller att du har problem
med programmen) så kan du vända dig till oss studentrådgivare. Vi kan nås på:
telefon 046-2229073 (M-F 15-20 terminstid) eller
studat-problem@student.lu.se .
Vår hemsida på WWW har adressen http://www.student.lu.se