Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)
Basfakta
| Kurs | Översiktlig planering | 
| Kurskod | VFT131 | 
| Program | V och L | 
| Antal registrerade på kursen | 12 | 
| Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 8 / 67% | 
| Antal män som svarat | 12 | 
| Antal kvinnor som svarat | 14 | 
| Antal godkända/andel av registrerade      | 11 / 92% | 
| Närvaro vid undervisningen |  | Andel av undervisningen | Antal | Andel |  | 0-30 % | 1 |    4 % |  | 30-70 % | 0 |    0 % |  | 70-100 % | 25 |   96 % |  
  | 
Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.
Sammanfattande värdering
Fördelning av svar på frågan: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
 | Svar | Antal | Andel |  | -100 | 1 |    4 % |  | -50 | 1 |    4 % |  |  +0 | 10 |   38 % |  | +50 | 7 |   27 % |  | +100 | 7 |   27 % |  
  |  | Missnöjda (<0) |   2 |   8 % |  | Neutrala (0) |  10 |  38 % |  | Nöjda (>0) |  14 |  54 % |  
  |  | Medelpoäng | +35 |   | Män | +29 |   | Kvinnor | +39 |  | LTH medelpoäng | +24 |  
  |   | 
Skalor
 | Poäng | 
|---|
| Skala | Kursen | LTH | 
|---|
| God undervisning |  +8 | -15 | 
| Tydliga mål | -24 | +2 | 
| Förståelseinriktad examination | +69 | +2 | 
| Lämplig arbetsbelastning | +31 | -24 | 
| Allmänna färdigheter | +29 | -9 | 
| Enskild fråga: |  |  | 
| Kursens känns angelägen för min utbildning | +42 |  | 
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Kursansvariges kommentarer
Kursen är en projektkurs där studneterna skall få kännedom om vad kommunal 
översiktsplanering är. Med tanke på den korta tid som står tillförfogande 
hinner de inte gör en komplett översiktsplan, utan de för stanna vid att 
göra ett program som redovisar de viktigaste strategierna för kommunen. I 
kursen får de tillgång till den gällande planen.
I år fick studenterna börja med att utvärdera tre planer, för att se lite 
olika upplägg och kvaliteter. De skulle sedan arbeta vidare med den 
ofullständigaste planen. Svårigheten med kursen är och har alltid varit att 
förklara för studenterna exakt vad de skall göra, eftersom planering på 
denna nivå i stor utsträckning är ett projekt där det gäller att 
utnyttja  och sammanställa tidigare kunskaper i ett sammanhang. vi har 
försökt bygga upp arbetet i etapper där studenterna skall lämna in 
uppgifter underhand. De sammanställda rapporterna  bedöms och betygssätts. 
Vi är tre lärare i kursen som representerar olika kompetens vilket inte gör 
det lättare för studenterna.
Ett stort problem är, att det är svårt att hinna med att ge feedback till 
samtliga grupper då man samtidigt har annan undervisning. Studenterna får 
inte fullt ut den vägledning man skulle vija ge dem.
Ett annat problem är att L- och V-studenterna "försvinner" till olika 
grupprum där de har tillgång till datorer i ställer för att stanna på 
ritsalen och utnyttja lärarnas kompetens och anvisningar.
Det har varit god stämning under hela kursen och den tid vi haft till 
förfogande har lett till mycket kontakter med studenterna. De inlämnade 
rapporterna har varit av god kvalitet och visar att studenterna - trots sin 
uppenbara förvirring inledningsvis - ändå vid kursens slut tillägnat sig de 
kunskaper vi velat förmedla. Dock funderar jag fortfarande på hur vi skall 
bära oss åt för att tydligare redovisa vad vi förväntar oss att de skall 
prestera.
Utbildningsnämndens kommentarer