Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)
Basfakta
Kurs | Inledande kemi |
Kurskod | KOO081 |
Program | W |
Antal registrerade på kursen | 58 |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 54 / 93% |
Antal män som svarat | 17 |
Antal kvinnor som svarat | 32 |
Antal godkända/andel av registrerade | |
Närvaro vid undervisningen | Andel av undervisningen | Antal | Andel | 0-30 % | 1 | 2 % | 30-70 % | 8 | 15 % | 70-100 % | 41 | 76 % |
|
Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.
Sammanfattande värdering
Fördelning av svar på frågan: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
Svar | Antal | Andel | -100 | 6 | 11 % | -50 | 10 | 19 % | +0 | 17 | 31 % | +50 | 20 | 37 % | +100 | 1 | 2 % |
| Missnöjda (<0) | 16 | 30 % | Neutrala (0) | 17 | 31 % | Nöjda (>0) | 21 | 39 % |
| Medelpoäng | +0 | | Män | +3 | | Kvinnor | +3 | LTH medelpoäng | +24 |
| |
Skalor
| Poäng |
---|
Skala | Kursen | LTH |
---|
God undervisning | -13 | -15 |
Tydliga mål | -9 | +2 |
Förståelseinriktad examination | +29 | +2 |
Lämplig arbetsbelastning | +3 | -24 |
Allmänna färdigheter | -10 | -9 |
Enskild fråga: | | |
Kursens känns angelägen för min utbildning | +42 | |
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Hur studenterna upplevde kursen
Största delen av kursens studenter uppfattade kursen neutralt, men det fanns även en stor splittring av folk som var nöjda med kursen och missnöjda.
Det var ett neutralt förhållande till föreläsarnas insatser. Examinationen uppfattades som bra och täckte kursens upplägg.
Vad som inte kom med i CEQ
Labborationerna och deras upplägg kom inte alls med. Inte heller hur övningarna kommer med i CEQ. Eftersom det fattades plats för kommentarer gjorde att kursens olika moment inte fick en rättvis bedömning. Den analytiska delen på kursen uppfattades av många som för utdragen över för lång tid. Många av studenterna ansåg att de inlämningsuppgifter som kursen hade var positivt och hjälpte till i inlärandet.
Kursansvariges kommentarer
Enligt CEQ bör vi i första hand inför nästa läsår titta på momenten "God undervisning", "Tydliga mål" och "Allmänna färdigheter".
"God undervisning" antyder att vi gett för lite och för svag feedback till teknologerna. Vi kan vara tydligare både när det gäller konkreta problem och när det gäller vart kursen är på väg.
"Tydliga mål" visar att teknologerna inte haft helt klart för sig vad som förväntas av dem. Detta verkar gälla både kursen i allmänhet och mer specifikt examinationen. Mycket av denna information har funnits tillgänglig, men har uppenbarligen inte nått ut till alla teknologer.
"Allmänna färdigheter" visar att vi ej i någon större utsträckning förbättrat analytiskt tänkande och skriftlig kommunikation och eller utvecklat förmågan att planera arbete. Kursen har ej haft som målsättning att träna skriftlig kommunikation. Den har dessutom ett ganska detaljplanerat schema som ställer begränsade krav på egen planering. Därför är detta ett helt naturligt resultat.
Från fritextfrågorna kan man konstaterar att analyskemidelen får kritik. Vi kommer att se över vad som kan göras för ändra på detta.
Laborationerna har upplevts som stressiga. Det anses att det ges för lite tid till reflektion. Vi kommer att se över laborationerna och labhandledningarna och stryka vissa moment för att åtgärda detta. En förbättring skulle även kunna uppnås genom att laborationer diskuteras under salstid.
Utbildningsnämndens kommentarer
Det var en god svarsfrekvens på både CEQ samt traditionell kursutvärdering – 93% av 58 registrerade på kursen. Kursen ansågs angelägen för utbildningen av studenterna. Sammanfattande betyget på kursen var OK, liksom för kurslitteratur och lärarnas pedagogiska insats. Omdömet om övningar och labbar var sådär. Det var en OK uppfyllelse av kunskapsmålen enligt studenterna. Kursen var väl anpassad till studenternas förkunskaper, arbetsbelastningen motsvarade kursens poängantal och examinationen var förståelseinriktad.
Kursen i Inledande kemi hade till i år genomgått en genomgripande förändring för att förbättra kursens upplägg efter diskussion med bl.a. studentrepresentanter. Jag vill här passa på att ge en eloge till kursansvarig och hans kollegor för deras engagemang och arbete. Det är också min uppfattning att förändringen lett till en bättre kurs, även om en del arbete återstår. Detta återstående arbete kommer bl.a. att underlättas av de kommentarer som framkom vid utvärderingen.