Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)
Basfakta
Kurs | Molekylär cellbiologi |
Kurskod | KMB050 |
Program | W |
Antal registrerade på kursen | 52 |
Antal enkätsvar/svarsfrekvens | 49 / 94% |
Antal män som svarat | 23 |
Antal kvinnor som svarat | 25 |
Antal godkända/andel av registrerade | 52 / 100% |
Närvaro vid undervisningen | Andel av undervisningen | Antal | Andel | 0-30 % | 0 | 0 % | 30-70 % | 9 | 18 % | 70-100 % | 39 | 80 % |
|
Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.
Sammanfattande värdering
Fördelning av svar på frågan: "Överlag är jag nöjd med den här kursen"
Svar | Antal | Andel | -100 | 1 | 2 % | -50 | 4 | 8 % | +0 | 15 | 31 % | +50 | 20 | 41 % | +100 | 9 | 18 % |
| Missnöjda (<0) | 5 | 10 % | Neutrala (0) | 15 | 31 % | Nöjda (>0) | 29 | 59 % |
| Medelpoäng | +33 | | Män | +28 | | Kvinnor | +40 | LTH medelpoäng | +24 |
| |
Skalor
| Poäng |
---|
Skala | Kursen | LTH |
---|
God undervisning | -13 | -15 |
Tydliga mål | +4 | +2 |
Förståelseinriktad examination | +4 | +2 |
Lämplig arbetsbelastning | +3 | -24 |
Allmänna färdigheter | -12 | -9 |
Enskild fråga: | | |
Kursens känns angelägen för min utbildning | +66 | |
Kommentarer
Studierådets kommentarer
Sammanfattning av studenternas åsikter om kursen.
Positiva åsikter
59 % av studenterna är nöjda med kursen och tycker att den kändes angelägen för sin utbildning och att ämnet var intressant. De flesta studenterna uppskattade laborationerna mest. De gav djup förståelse för kursens innehåll och laborationshandledarna var pedagogiska och mycket omtyckta. Kompendiet i biokemi var bra men kan uppdateras. Projektarbetet fungerade också bra, det är nyttigt att träna muntlig framställning. Det är positivt att poäng utdelas för prestationer under kursens gång. Kursen var anpassad till studenternas förkunskaper och arbetsbelastningen upplevdes lagom.
Negativa synpunkter
Instruktionerna över vad som studenterna förväntas kunna, var otydliga och kopplade inte heller samman de olika kursdelarna. Biokemidelen fick minst positiva omdömen.
I de kursavsnitt där övningar saknades kändes området för faktatungt och brett, vilket gjorde att det kändes svårt att få en djupare förståelse. En del studenter ansåg att det var för få föreläsningstimmar och att Prescott-boken var tung att plöja igenom. Kompendiet i biokemi behöver en röd tråd.
Förslag till förbättringar
Många studenter skulle se det som en fördel om tentamen delades upp, t.ex. en egen tentamen för toxikologin. Det skulle också vara bra med någon typ av övning eller liknande, särkilt i toxikologin där vi inte hade någon laboration. Studenterna såg gärna att det infördes diskussionsgrupper med handledning.
Det har uppfattats som för lite kopplingar mellan toxikologin och övriga delar, vilket borde kunna förbättras. Föreläsningarna i biokemi kan förbättras t.ex. genom en tydligare struktur och att föreläsaren kanske undervisar på engelska.
Kursansvariges kommentarer
Lärarens åsikter om kursen:
Studenterna är överlagt mycket nöjda med kursen. Laborationerna, projektet samt merparten av föreläsningarna är bra - mycket bra. Dock upplevs kursboken som är på engelska som tung och svårläst av många studenter. Det finns önskemål om övningar mm för att stimulera eget läsande. Problem för studenterna att sovra i ett stort kursmaterial. Detta är den första stora läskursen på W. Tentan fick mycket bra omdöme plus det nya poängsystemet för laborationsrapporterna. Syftet med att strama upp rapportskrivandet var att bl. a. stimulera självstudier. Det nya kompendiet i biokemi var bra, men lite ytligt. Många studenter önskar mer toxikokemi.
Lärarens förslag:
Vissa föreläsningar kan ges som övningar för att underlätta förståelsen. Biokemikompendiet kompletteras med sidhänvisningar till Prescott. Det är viktigt att studenterna får vana att läsa engelsk litteratur samt att självständigt sovra i kursmaterialet. Poängsystemet för laborationsrapporterna bibehålls och utökas med fler laborationsfrågor för att stimulera självstudier. Toxikokemin kan med tanke på att laborationer saknas utökas med gruppövning, miniprojekt eller dylikt för att ge detta ämnesområde större betydelse. Med tanke på reviderat kursmaterial krävs en ny översyn av hela kursen för att optimera integrationen av de olika ämnesområden som behandlas.
Utbildningsnämndens kommentarer
Det var mycket bra svarsfrekvens på kursutvärderingarna. Av 52 registrerade på kursen svarade 94% på CEQ och 100% på den traditionella utvärderingen. Både studenter och kursansvarig var nöjda med kursen. Kursen anses av studenterna vara mycket relevant för programmet. Lärarnas pedagogiska insats var enligt studenterna sammantaget god, dock förekom skillnader mellan olika ämnesavsnitt. Laborationerna som är en central del i kursen var mycket intressanta och omtyckta! CEQ-enkäten gav dock konstigt nog ett förhållandevis lågt betyg på "God undervisning". Kurslitteraturen och projektarbetet fick generellt ett gott betyg och kursen var väl anpassad till studenternas förkunskaper. Arbetsbelastning var lagom i förhållande till poängen. Dock är CEQ resultatet neutralt till om arbetsbelastningen är lämplig. Kunskapsmålen ansågs generellt sett vara uppfyllda, enligt CEQ var studenterna neutrala i bedömningen av tydliga mål. Några ändringar som kursansvarig funderar på är fler föreläsningar i första veckan (kan annars bli mycket "dötid" pga att det är enda kursen i läsperioden) samt att ev. ändra undervisningsformen på biokemidelen.