Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursMiljö och management
KurskodFMI061
ProgramW
Antal registrerade på kursen44
Antal enkätsvar/svarsfrekvens42 / 95%
Antal män som svarat16
Antal kvinnor som svarat25
Antal godkända/andel av registrerade     41 / 93%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %0 0 %
30-70 %5 12 %
70-100 %36 86 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1004 10 %
-507 17 %
+08 19 %
+5013 31 %
+1009 21 %

Missnöjda (<0) 11 26 %
Neutrala (0) 8 19 %
Nöjda (>0) 22 52 %

Medelpoäng+20
Män -6
Kvinnor+33
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning -2-15
Tydliga mål-21+2
Förståelseinriktad examination+44+2
Lämplig arbetsbelastning+32-24
Allmänna färdigheter -3-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+56

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Kursen har fått mycket varierad kritik. Kvinnor var mer positiva än män. Synpunkter som framkommit är att kursen ses som flummig, bland annat på grund av att vi hade för lite bakgrundslitteratur och att tydliga riktlinjer för vad som krävdes saknades. Detta framgår av CEQ-enkäten under avdelningen tydliga mål. Andra åsikter är att kursen bara skrapar på ytan och att det hade varit bra med en inriktning mot miljörätt eftersom detta helt saknas i vår utbildning.

Positiva synpunkter är att kursen är allmänbildande samt att den visar på hur miljöfrågor behandlas på samhällsnivå. Intressant med föreläsare från näringslivet. Uppsatsprojektet upplevdes positivt då man fick fördjupa sig innom ett område och skriva en "riktig" rapport.

Kursansvariges kommentarer

Efter att ha läst utvärderingen samt inhämtat synpunkter från teknologerna anser jag att det absolut viktigaste är att målen för kursen samt mina/övriga lärares förväntningar på teknologerna blir mycket tydligare!

Kurslitteraturen kan utökas genom att lägga till artiklar som komplement till/fördjupning av somliga föreläsningar. Vissa föreläsningar kan knytas samman med hjälp av seminarier. När det gäller uppsatsen så skall gruppstorlekarna minska och ambitionen är att uppsatsstarten tidigareläggs.

Utbildningsnämndens kommentarer

Svarsfrekvensen på CEQ samt traditionell kursutvärdering var 93% respektive 98% av 45 registrerade på kursen. Kursen bedömdes generellt som OK av studenterna, även om det fanns stora variationer i åsikterna. Kursen ansågs mycket angelägen för utbildningen. Kurslitteratur och lärarnas pedagogiska insats OK (poängen på pedagogiska insatserna varierade dock myckert mellan lärare). Det var en god uppfyllelse av kunskapsmålen enligt studenterna. Kursen var väl anpassad till studenternas förkunskaper, arbetsbelastningen motsvarade kursens poängantal och examinationen var förståelseinriktad. Kursansvarig tyckte att informationen från utvärderingen gav bra material för att utveckla kursen. Det diskuterades bl.a. om att tidigarelägga uppsatsarbetet, minska uppsatsgruppernas storlek, ge tydligare information om kursarbetet, utöka kurslitteraturen, lägga in mer miljörätt i kursen.