Slutrapport kursutvärderingsenkät (CEQ)

Basfakta

KursDatorteknik
KurskodEIT070
ProgramD, I
Antal registrerade på kursen128
Antal enkätsvar/svarsfrekvens104 / 81%
Antal män som svarat90
Antal kvinnor som svarat13
Antal godkända/andel av registrerade     96 / 75%
Närvaro vid undervisningen
Andel av undervisningenAntalAndel
0-30 %8 8 %
30-70 %33 32 %
70-100 %59 57 %

Poängen kan vara mellan -100 och +100, där -100 innebär att man "tar helt avstånd från påståendet" och +100 att man "instämmer helt i påståendet". LTH-poängen kommer från enkätundersökningen som gavs till alla LTH-studenter våren 2001, och som värderade hela deras studieperiod.

Sammanfattande värdering

Fördelning av svar på frågan:
"Överlag är jag nöjd med den här kursen"
SvarAntalAndel
-1000 0 %
-5012 12 %
+023 22 %
+5050 48 %
+10017 16 %

Missnöjda (<0) 12 12 %
Neutrala (0) 23 22 %
Nöjda (>0) 67 64 %

Medelpoäng+35
Män+36
Kvinnor+27
LTH medelpoäng+24

Skalor

Poäng
SkalaKursenLTH
God undervisning -5-15
Tydliga mål+11+2
Förståelseinriktad examination+49+2
Lämplig arbetsbelastning+54-24
Allmänna färdigheter-16-9
Enskild fråga:
Kursens känns angelägen för min utbildning+42

Kommentarer

Studierådets kommentarer

Datorteknik har överlag varit en bra kurs som introducerat till assemblerprogrammering och datorns uppbyggnad. Föreläsningarna har varit bra, om än något långsamma, föreläsningsanteckningarna strukturerade och givande, och boken (Brorsson) väl anpassad för kursen - nästan som om den var skriven enkom för just Datorteknik, vilket sammanträffande... :-)

Laborationerna var förhållandevis enkla, och förberedelserna inte särskilt betungande - man skulle kunna göra lite svårare sådana om man vill gå in mer på djupet. Laborationshandledarna kändes emellertid lite stressade och kunde inte alltid svara på laborationsfrågor, särskilt gällande simulatorn. Fler handledare vore av godo.

Gruppuppgifterna, fyra stycken, har inte heller varit överdrivet betungande. De bidrog till förståelse på ett vettigt sätt - enda synpunkten är egentligen att man borde ha krävt samma lösning på laboration som på gruppuppgift avseende installation av avbrottsrutin.

Jacob Gradén
Kursutvärderare, Studierådet Data

Kursansvariges kommentarer

Tanken att mäta några olika dimensioner som påverkar lärandeprocessen är god.
De gamla kursvärderingarna mäter ofta läraren som person mer än hur hans/hennes insatser har bidragit till det faktiska målet med kursen - att öka lärandet.

Kursen är en grundläggande kurs som har som mål att alla studenter ska uppnå en god grundnivå. Förkunskaperna varierar mycket, det som är lätt för en är svårt för en annan. Tyvärr är det svårt att kunna tillgodose alla i en så här stor kurs. Särskilt svårt är det att föreläsa på ett sätt som stimulerar lärandet hos de duktigaste samtidigt som det inte är grekiska för nybörjarna. Fritextsvaren i enkäten kommenterade i samband med föreläsningarna en personlig egenskap som jag har och som är svår att förändra för mig. Jag har ibland funderat på om detta kan ha att göra med att studenterna är vana vid ett mycket högt tempo från tidigare studier.

Ett verktyg som jag använt mig av i kursen är gruppuppgifterna – 4 st som utförs i grupper om 4. Målet med dessa är att starta lärandeprocessen, få igång diskussioner i ämnet och skapa nya kontakytor för studenterna. Enkätfrågorna fångade inte upp värdet hos detta moment, något som jag tycker är synd.

Det stora glädjeämnet för mig som lärare har varit de spontana kontakterna, när studenterna söker upp mig med konkreta frågor som de tänkt på och vi genom en stunds samtal inte bara finner svaret utan också förstår varför. Tyvärr tror jag inte att detta i enkäten har räknats som återkoppling, eller möjligen var underlaget för litet.

Det var glädjande att examinationen verkar ha uppskattats. Personligen är jag ingen vän av tentamina, men om jag nu måste göra en sådan vill jag att den ska vara mer holistisk än atomistisk.

Mirek Novak, kursansvarig

Utbildningsnämndens kommentarer

Kursen Datorteknik har fått ett positivt mottagande från studenterna. Tyvärr har enkäterna från D- och I-studenterna slagits samman i en rapport, varför det inte går att utläsa några skillnader mellan programmen (totalt läste ungefär 100 D-studenter och 25 I-studenter kursen). Kursen har ändå fått den höga poängen +42 på frågan "kursen kändes angelägen för min utbildning". Man kan väl anta att D-studenterna i genomsnitt gav högre poäng på denna fråga än I-studenterna.

Att en kurs har ungefär 10 procent missnöjda studenter går nog inte att komma ifrån. Oavsett hur en kurs ser ut och oavsett hur undervisningen går till så finns det alltid studenter som inte är intresserade av ämnet, allmänt negativa till studierna, tillfälligt på dåligt humör, osv.