Lagandet av swmikes båge

Så gick det till

Vid en df-middag visade det sig att vissa medlemmar hade fler gemensamma intressen än datorer; på ett tidigt stadium upptäckte jag nämligen att swmike var motorintresserad han med, och att han hade en lätt mc som inte fungerade som den skulle. Som jag då nyligen gjort mig av med min fjärde moppe, så kändes meckarbehovet större än vanligt.

Detta är en bild.
Här har jag precis lagt vantarna på motorcykeln.

Så enkelt; lördagen den trettonde juni (se, vilket tursamt datum!) körde swmike, med johanna som kartläsare, ner hojen, en Yamaha RS 125 -73, till mig, för att se vad min meckaranda kan åstadkomma för under med den icke-fungerande maskinen. Här på sidan kommer information om vad som händer med räsern kontinuerligt att dyka upp, så att hela världen kan ta del av detta fantastiska projekt. Då jag bor nära bygget av Öresundsbron kan man nästan säga att det är en del av brobygget. Ganska häftigt, inte sant?

Detta var ursprungligen fel

Ursprungliga felsymptomen var en motor som gick en stund men sedan lade av, med en då översvämmande förgasare. Elsystemet inte som det ska. Optiskt fin maskin, dock.

Detta händer just nu

980613
Mottog hojen. Misstänker förgasaren, kanske i kombination med tändningen. Ska kolla upp främst förgasaren, men även plocka itu tändsystemet — eventuellt är där fullt med skit och jox som sabbar. Ser lovande och skåjjigt ut.

980614
Det läckande avgasröret tätat (kröken och blåset var inte riktigt fastskruvade). Vänster fotpinne lite mer rättböjd. Jag laborerade lite med blandningen på förgasaren, och konstaterade att jag inte litar på tändningen; då jag på tre av mina fyra moppar renoverat tändsystem (vilket är en slitdetalj; de pallar inte mer än en 14-15 år i sträck utan tillsyn), och borde gjort det på alla, så har jag gett mig in i tändsystemets värld. För tillfället är siktet inställt på en svänghjulsavdragare — jag har ännu inte lyckats knacka bort svänghjulet, vilket brukar funka, så jag ska se om jag kan låna en svänghjulsavdragare någonstans. Sedan kommer en total översikt av tändsystemet. Hoppas jag inte blir tvungen att köpa nya delar, utan lugnt kan nöja mig med rengöring.
Jag har tittat på den gamla förgasaren, och försökt sätta mig in i hur den fungerar. Uppenbart är att vakuumröret om förgasaren blir överfylld kommer pumpa ut en massa bensin, vilket ju inte är önskvärt. Förmodligen har den alltså med översvämningarna att göra.
På kvällen försökte jag pumpa bakdäcket med vår fåniga kompressor, som inte alls ville pumpa. Jag hoppas iaf. att det är kompressorn som är gnällig, så att det inte är punktering — det är så jobbigt att kränga av moppe/mc-däck. Kompressorn väsnas så man inte kan höra om det pyser eller nått. Får väl släpa ner hjulet till macken. Varför finns det fyra lägen på tändnyckeln?

980617
Jag ska köpa mig en egen svänghjulsavdragare. Pinsamt för mackarna att de inte har att låna ut. Konstaterade att det är riktig punktering på bakhjulet; surt, för det är så förbannat jobbigt att kränga av däcken. Men, det ska väl gå det med, har man gjort förr, ju. När jag är i Lund nästa gång ska jag ta en tur till Lillemans MC och skaffa lite seriöst stuff för hårda meckarkillar. Sen jävlar.

980622
Jag har köpt mig en alldeles egen svänghjulsavdragare. Det borde jag har gjort för åtta år sedan. Jag språkade lite med mannen på Lillemans MC, som kommenterade att RS125:orna på den tiden rekommenderades tändningsinställning var 250:e mil. Tja, sa jag, det är nog aldrig gjort på den här. Det ska bli spännande att se hur pass grisigt det är inne i tändsystemet.

980623
Svänghjulsavdragaren var en storlek för liten. Bad! Ska skaffa en som passar, och dessutom ny kondensator och ny brytare. Fick laga gräsklipparen i stället.

980626
Fixade en svänghjulsavdragare som passade. Äntligen! Plockade av svänghjulet, och det ser lite grisigt och ruttet ut där innanför. En rengöring kommer väl till pass.

980627
Jag har gjort rent i tändningen. Det behövdes — har väl sett värre, men... Så satte jag ihop allt, och ser då jag ska ställa brytaravståndet att brytaren är utsliten. Klacken är för liten, så den öppnar inte tillräckligt. Inte alls, faktiskt. Det lilla den öppnat tidigare försvann i och med rengöringen av polerna. Nåväl. En ny brytare ska in. Punkteringen får bida sin tid tills vidare.

980717
Nu har jag skaffat brytare och kondensator. Blir intressant nu i helgen.

980718
Fixade tändningen. Motorn går. Förgasaren läcker inte. Ska skaffa ett nytt tändstift, då det befintliga inte fungerade, och jag fick igång motorn med ett gammalt moppestift. Den väsnas fint uppemot 9000 rpm. Återstår sedan att köra den varm och ställa in allt snyggt och prydligt.

980720
Jag lagade punkteringen; ventilen hade avlägsnat sig från slangen, vilket ju kan innebära vissa svårigheter att behålla lufttrycket. Ny slang. Jag har även skaffat ett riktigt och bra och rätt tändstift, och det gav resultat det med; nu har jag kört runt den oxå. Det var bra, och jag känner starka paralleller till första gången jag körde moppe — tretton år gammal låg jag och smög i tvåan och tyckte att tjugo kilometer i timmen var hisnande. Min fjärde moppe toppade 60, och steget från den till den här motorcykeln är ungefär lika stort. Jävlar vad den går! Suger grymt fint uppemot 5-6000 rpm. Ryker som attan gör den oxå, men det är blå frisk rök, och det är bra. Det är väl som ljuddämparen inte är använd på länge, kantänka. Eller så är det nått annat... ;-)
Jag tänkte se om jag kunde få igång något mer elektriskt än framlyktan när jag ändå håller på; det vore ju kul att få allt att fungera.

980725
Det var inte så farligt, det där med det elektriska. Blinkern funkar, som swmike påpekade, om man varvar motorn rätt bra — batteriet är ju knappast så laddat. Belysningen i instrumenteringen fungerar, och då jag dissekerade baklyktan visade det sig att jorden, som inte var genom rame utan i en liten sladd, helt enkelt hade hoppat av sitt stift. En enkel sak att göra rent, sätta fast, putsa lyktglaset och kolla att det fungerade. Det gjorde det.
Jag hade ju tänkt koppla elreglaget lite annorlunda, men det visade sig vara fastsatt i original, vad det såg ut som, så vi får klassa det befintliga som fabriksutförande. Verkar fint.

980803
Har monterat ett signalhorn. Batteriet står nu på laddning.

980806
Hojen inställd för långdistanskörning — bensinblandning och sådant något strypt jämfört med tidigare... ;-)
Instrumenteringen lyser inte riktigt som den ska, men det är åtgärdbart.

980807
Belysning & C:O fixat. Mot besiktningen!!

980810
GICK IGENOM BESIKTNINGEN! Så här gick det till


This Site vi Powered

joakim@roubert.name