Om ett lag tippats av en person som trea eller fyra, och laget förlorar en seminfinal, så belönas tippningen med två poäng. Om ett lag tippats av en person som tvåa, och laget förlorar en semifinal, så belönas tippningen med ett poäng. Övrigt så gäller reglerna som nedan. Som förtydling kan nämnas att om ett lag tippats av en person som trea, och laget förlorar finalen, så belönas tippningen med ett poäng.
Detta innebär att maximal poäng är elva poäng istället för tretton som tidigare (det står sexton nedan, men det är fel).
Varje deltagare anger en rangordning mellan de tre medaljörerna samt fjärdeplatstagaren. Rangordning innebär att man får lov att skriva ett lags namn högst en gång i listan. Vinnare bestäms genom ett poängsystem, där korrekt placerat lag ger tre poäng förutom fyra poäng för europamästaren, och "nästan träff" ger en poäng. "Nästan träff" innebär att skillnaden mellan platsen som man gissade på för ett lag och dess faktiska placering är lika med ett. Det gäller dock ej om man gissat på fjärde plats och laget hamnar på femte plats. Exempel på hur detta kan gå till kommer längre ner.
Ur följande lista med sexton lag skall man plocka ut fyra lag och numrera från ett till fyra:
Anmälan inklusive lista skall göras till mig innan avspark mellan Belgien och Sverige klockan 20.45 den tionde juni. Detta görs bäst via email, men även skriftligt går bra. Pengar kan man lämna till mig någon gång innan finalen blåses av ca. 22.00 den andra juli. Man kan skicka till mig på flash@df.lth.se eller Stefan.Blixt@es.sigma.se. Anmälan kommer att publiceras till alla som deltar eller får detta brev så fort de kommer in, ingen sekretess kommer att råda. Man får lov att, via email eller skriftligt, ändra på anmälan fram till dess att inlämningstiden är slut.
Kommentarer till poängssystemet: Jag har satt fyra poäng på vinnaren för att kompensera för att det inte finns någon plats för "nästan träff" på båda sidor om denna plats. På så sätt kommer det att löna sig att tippa en vinnare istället för att spela taktiskt på två lag.
Exempel på poängbedömning: Antag att de sexton första bokstäverna i alfabetet tävlar i fotbolls-EM. Om man har tippat A, B, C, D och resultatet blir F, C, E, D, så får man ett poäng för att C bara var en plats fel plus tre poäng för att D var exakt rätt, d.v.s. fyra poäng. Samma poäng får den som har tippat F, G, H, I. Den som har alla rätt får sexton poäng.
Lycka till och må bästa fyra lag vinna!