Oadressererade gratistidningar som innehåller reklam är ett otyg, eftersom du får dem vare sig du undanber dig dem eller inte. Om du sätter upp en "ingen reklamskylt" på din dörr respekteras inte detta. Ofta hjälper det inte heller att sätta upp en skylt om att du inte vill ha gratistidningar. Den här sidan handlar om olika sätt man kan arbeta för att få ett slut på det ofredande som gratistidningarna utgör.
Reklam vill få dig att skaffa saker du inte behövde från början. Det gör den genom att skapa behov som du inte visste att du hade. Med gratistidningar så smyger vissa marknadsföringsföretag in reklam på ett raffinerat sätt som det är svårt att värja sig ifrån.Posten marknadsför mot företag utdelning av gratistidningar som oadresserad direktreklam (ODR). Men de respekterar inte "ingen reklamskyltar"!
Exempel på gratistidningar med reklam är:
Om du har fler exempel får du gärna maila dem till mig.
Metoder för att stoppa gratistidningarnaJag har ringt alla tidningar i listan ovan och undanbett mig deras tidning. Tyvärr har det i två av fallen mötts av fullständig oförståelse och ovilja. Dessutom av en mycket hånfull attityd. Men det gäller att inte misströsta, när jag ringde Metro Hus och Hem fick jag tala med en trevlig dam, som berättade att jag inte var den enda personen som inte ville ha tidningen. De skickade tillochmed ett klistermärke där det står att reklam och gratistidningar undanbedes. Jag satte upp klistermärket på min dörr (vilket jag egentligen inte borde behöva), men jag har ändå fått gratistidningar utdelade.
Jag har även ringt till mitt lokala postkontor på Norra Fäladen i Lund för att diskutera frågan. Chefen där berättade för mig att de även i fortsättningen tänkte dela ut tidningarna till mig, fast jag inte ville ha dem. Då pratade jag med brevbäraren som brukar bära ut posten här. Han var mycket tillmötesgående, men tyvärr är det inte alltid just han som delar ut posten här, utan jag måste prata med varje brevbärare var för sig.
Nu har jag bytt metod. I det här hushållet har vi sedan åttonde november 2005 infört en avgift på hundra kronor som debiteras avsändaren av oadresserade försändelser med innehåll av reklamkaraktär. Detta har anslagits med en tydlig skylt precis ovanför brevinkastet. För att tydliggöra detta (Då dessa försändelser ofta delas ut via ombud, som posten) skickar vi även ut brev där vi informerar tidningarna i listan ovan om den nya avgiften.
Om du som läser detta också vill införa en avgift som vi har gjort så kan du ladda ner ett eget anslag att skriva ut. Den är i PDF-format
Antagligen kommer vi ju inte att få några pengar från företagen. Dock vore det trevligt att få stopp på denna farsot av oönskad och okontrollerbar reklam. Det kommer att kosta en hel del pengar att driva det till kronofogden (De tar ut en avgift för att driva in skulder), men det får det vara värt.
Jag vill gärna veta mer om andras försök att få stopp på gratistidningarna. Eller om du har synpunkter på de sätt jag har försökt lösa problemet på. Maila mig i så fall på: eskil snabela df punkt lth punkt se