VESTORSJØSPELED (små förändringar, 20 aug 1997)

INLEDNING

Spelet utspelar sig under andra världskriget och handlar om strider mellan krigsfartyg i Vestorsjøn ("Öresund"). Uppgiften är att ha sina fartyg stående i två av de strategiska motståndarhamnarna i minst fyra omgångar utan avbrott.

RESURSER

De båda spelarna har 1 jagare, 2 fregatter, 4 korvetter och 2 ubåtar var. Den själländska sidan har ljusa pjäser, den skånska mörka. Fartygen har sin bestämda placering från början:

Skånska sidan:
 H  Jagare

   Fregatt
   Fregatt

   Korvett
   Korvett
   Korvett
   Korvett

   Ubåt
   Ubåt

Själländska sidan:
 H  Jagare

   Fregatt
   Fregatt

   Korvett
   Korvett
   Korvett
   Korvett

   Ubåt
   Ubåt

HAMNAR

Skånska sidan (13 st): djup nog för en:

 Limmhámnen Jagare
 Malme Syngor Jagare
 Malme Nor Jagare Strategisk hamn
 Lomme  Korvett
 Vihójjana ("Vikhög") Korvett
 Bâsebetçs lajje Korvett
 Lanskròna Jagare Strategisk hamn
 Tçorkebakken Korvett
 Bækkvigen Fregatt
 Boostahusen Korvett
 Aûlaboen Korvett
 Raû ("Råå") Fregatt
 Hælsengbór Jagare Strategisk hamn

Själländska sidan (15 st): djup nog för en:

 Dragør  Korvett Strategisk hamn
 Kastrup  Fregatt
 København SydSyd Jagare
 København Syd Jagare
 København Nord Jagare Strategisk hamn
 Tuborg  Jagare
 Flakfort  Fregatt
 Middelgrunds fort Korvett (Fr?)
 Skovshoved Fregatt
 Taarbæk Korvett
 Vedbæk  Korvett
 Rungsted Korvett
 Sletten  Korvett
 Humlebæk Korvett
 Espergærde Korvett
 Snekkersten Korvett
 Helsingør Jagare Strategisk hamn

FÖRSVARSSTYRKA

Dessa är fartygens försvarsstyrka:

Jagare  4
Fregatt  2
Korvett  1

Ubåt  1

Om ett skepp eller ubåt fått lika många träffar som det har i försvar är detta sänkt. Det får dock under en sista omgång stå kvar på samma plats och (till kostnad av en handling precis som vanligt) beskjuta ett fartyg och/eller bekämpa en ubåt - men inte förflytta sig. Efter detta tas brickan bort från spelplanen. När ett fartyg avlossar denna sista salva räknas dess skadestatus som den det hade i omgången innan.
 Färre träffar än fulla försvarsstyrkan ger sämre egenskaper i förflyttning och/eller strid. Se resp stycke.

HANDLINGAR

I varje drag får en spelare utföra fyra handlingar. Man behöver inte använda alla eller ens någon. Det finns tre typer av handlingar: 1) att förflytta sig, 2) att beskjuta ett fartyg och 3) att bekämpa en ubåt. En viss typ av handling får bara göras en gång av varje enhet. Alla tre typer av handlingar kan dock utföras av ett och samma skepp under samma omgång. Varje fartyg kan välja ordning på sina handlingar som det vill (t ex skjuta först, gå sedan eller gå först, skjuta sedan).
 Skånska sidan börjar spelet.

FÖRFLYTTNING
 
Krigsfartyg placeras i sexkanterna. Krigsfartyg kan gå antingen ett eller två steg om de är a) oskadade eller b) tillhör kategorin jagare och bara blivit träffade en gång. Har de däremot fått sin försvarsstyrka minst halverad (övriga fall) kan de bara röra sig ett steg per drag. De rör sig fritt mellan sexkanterna så länge dessa inte på kartan helt avskiljs från varandra av hamnpirer. I hamnar finns dock specificerade djup enligt stycket "HAMNAR" som hindrar de mer djupgående att gå in i vissa. Av motståndarhamnarna får fartygen bara gå in i de strategiska.
 Ubåtar går i sexkanternas skärningspunkter. De kan inte gå eller stå där en hamnpir finns markerad - undantag dock för Flakfort och Middelgrunds fort där detta är tillåtet. Ubåtar går två punkter (i praktiken hälften så fort som de oskadade krigsfartygen).
 Två pjäser kan inte stå i samma ruta. Man kan hoppa över egna skepp men inte motståndarens.

STRID

Krigsfartygen kan skjuta på varandra. Det spelar ingen roll om något av skeppen befinner sig i hamn. Man får skjuta över land (räkna som om det funnits ett rutnät!). Innan en spelare skjuter talar denne om vilket skepp han skjuter ifrån och vilket han siktar på. För att veta om fartyget träffade sitt mål ska spelarna kolla upp följande tre variabler: vilken typ det skjutande fartyget är av, om det har några skador (ev skada skeppet fått omedelbart före räknas inte) och avståndet i steg till det skepp som ska beskjutas. Sedan slår man med en vanlig sexsiffrig tärning och räknar träffar på motståndarens skepp enligt följande tabell:

Skjutande skeppets status» Oskadad Träffad 1 gång Träffad två gånger Träffad tre gånger
Tärningsprickar »  1 2 3 4 5 6  1 2 3 4 5 6  1 2 3 4 5 6  1 2 3 4 5 6

  Avstånd
Korvett  1 steg  - - 1 1 2 2
    2 steg  - - - - 1 2

Fregatt  1 steg  - - 1 1 2 2  - - - 1 1 2
    2 steg  - - - 1 1 2  - - - - 1 2
    3 steg  - - - - 1 2  - - - - 1 1
    4 steg  - - - - - 1  - - - - - 1

Jagare  1 steg  - 1 1 1 2 2  - - 1 1 2 2  - - 1 1 1 2  - - - 1 1 2
    2 steg  - - 1 1 2 2  - - 1 1 1 2  - - - 1 1 2  - - - 1 1 2
    3 steg  - - 1 1 1 2  - - - 1 1 2  - - - 1 1 2  - - - - 1 2
    4 steg  - - - 1 1 2  - - - - 1 2  - - - - 1 2  - - - - 1 1
   5 steg  - - - - 1 2  - - - - 1 2  - - - - - 1  - - - - - 1
   6 steg  - - - - - 1  - - - - - 1  - - - - - 1  - - - - - 1
 
För att strid mellan ubåt och fartyg ska kunna äga rum måste ubåten stå på en av de punkter som definierar sexhörningen fartyget står på. De ska alltså ha direktkontakt. Också ubåtar kan anfalla varandra. Då krävs att de står intill varandra.
 En ubåt kan varken anfalla ett fartyg eller en annan ubåt som befinner sig i hamn. Ett fartyg kan anfalla en ubåt i hamn med undantag för då ubåten ligger i København Nord och Syd, Helsingør, Hælsengbór, Lanskròna eller Malme Nor.
 Så här går striden:

  Tärningsprickar»  1 2 3 4 5 6
 
Ubåt anfaller fartyg    - - - - 2 4
Fartyg anfaller ubåt     - - - - 1 1

Ubåt anfaller ubåt     - - - - 1 1

VINNARE

Den som haft sina fartyg (inte ubåt) stående i två av motståndarens strategiska hamnar (se "RESURSER") i minst fyra omgångar utan avbrott vinner Vestorsjøspeled. Om båda spelarna har lyckats med detta i var sin hamn finns ingen vinnare eller förlorare. En spelare kan ge upp när som helst. Är någons alla fartyg sänkta räknas den andre (under förutsättning att han har något skepp kvar) som segrare om inte hans motståndare redan tagit en hamn (= ingen vinnare).