INLEDNING
Spelet utspelar sig under andra världskriget och handlar om strider mellan krigsfartyg i Vestorsjøn ("Öresund"). Uppgiften är att ha sina fartyg stående i två av de strategiska motståndarhamnarna i minst fyra omgångar utan avbrott.
RESURSER
De båda spelarna har 1 jagare, 2 fregatter, 4 korvetter och 2 ubåtar var. Den själländska sidan har ljusa pjäser, den skånska mörka. Fartygen har sin bestämda placering från början:
Skånska sidan:
H Jagare
Fregatt
Fregatt
Korvett
Korvett
Korvett
Korvett
Ubåt
Ubåt
Själländska sidan:
H Jagare
Fregatt
Fregatt
Korvett
Korvett
Korvett
Korvett
Ubåt
Ubåt
HAMNAR
Skånska sidan (13 st): djup nog för en:
Limmhámnen Jagare
Malme Syngor Jagare
Malme Nor Jagare Strategisk hamn
Lomme Korvett
Vihójjana ("Vikhög") Korvett
Bâsebetçs lajje Korvett
Lanskròna Jagare Strategisk hamn
Tçorkebakken Korvett
Bækkvigen Fregatt
Boostahusen Korvett
Aûlaboen Korvett
Raû ("Råå") Fregatt
Hælsengbór Jagare Strategisk hamn
Själländska sidan (15 st): djup nog för en:
Dragør Korvett Strategisk hamn
Kastrup Fregatt
København SydSyd Jagare
København Syd Jagare
København Nord Jagare Strategisk hamn
Tuborg Jagare
Flakfort Fregatt
Middelgrunds fort Korvett (Fr?)
Skovshoved Fregatt
Taarbæk Korvett
Vedbæk Korvett
Rungsted Korvett
Sletten Korvett
Humlebæk Korvett
Espergærde Korvett
Snekkersten Korvett
Helsingør Jagare Strategisk hamn
FÖRSVARSSTYRKA
Dessa är fartygens försvarsstyrka:
Jagare 4
Fregatt 2
Korvett 1
Ubåt 1
Om ett skepp eller ubåt fått lika många träffar
som det har i försvar är detta sänkt. Det får dock
under en sista omgång stå kvar på samma plats och (till
kostnad av en handling precis som vanligt) beskjuta ett fartyg och/eller
bekämpa en ubåt - men inte förflytta sig. Efter detta tas
brickan bort från spelplanen. När ett fartyg avlossar denna
sista salva räknas dess skadestatus som den det hade i omgången
innan.
Färre träffar än fulla försvarsstyrkan ger
sämre egenskaper i förflyttning och/eller strid. Se resp stycke.
HANDLINGAR
I varje drag får en spelare utföra fyra handlingar. Man behöver
inte använda alla eller ens någon. Det finns tre typer av handlingar:
1) att förflytta sig, 2) att beskjuta ett fartyg och 3) att bekämpa
en ubåt. En viss typ av handling får bara göras en gång
av varje enhet. Alla tre typer av handlingar kan dock utföras av ett
och samma skepp under samma omgång. Varje fartyg kan välja ordning
på sina handlingar som det vill (t ex skjuta först, gå
sedan eller gå först, skjuta sedan).
Skånska sidan börjar spelet.
FÖRFLYTTNING
Krigsfartyg placeras i sexkanterna. Krigsfartyg kan gå antingen
ett eller två steg om de är a) oskadade eller b) tillhör
kategorin jagare och bara blivit träffade en gång. Har de däremot
fått sin försvarsstyrka minst halverad (övriga fall) kan
de bara röra sig ett steg per drag. De rör sig fritt mellan sexkanterna
så länge dessa inte på kartan helt avskiljs från
varandra av hamnpirer. I hamnar finns dock specificerade djup enligt stycket
"HAMNAR" som hindrar de mer djupgående att gå in i vissa. Av
motståndarhamnarna får fartygen bara gå in i de strategiska.
Ubåtar går i sexkanternas skärningspunkter.
De kan inte gå eller stå där en hamnpir finns markerad
- undantag dock för Flakfort och Middelgrunds fort där detta
är tillåtet. Ubåtar går två punkter (i praktiken
hälften så fort som de oskadade krigsfartygen).
Två pjäser kan inte stå i samma ruta. Man kan
hoppa över egna skepp men inte motståndarens.
STRID
Krigsfartygen kan skjuta på varandra. Det spelar ingen roll om något av skeppen befinner sig i hamn. Man får skjuta över land (räkna som om det funnits ett rutnät!). Innan en spelare skjuter talar denne om vilket skepp han skjuter ifrån och vilket han siktar på. För att veta om fartyget träffade sitt mål ska spelarna kolla upp följande tre variabler: vilken typ det skjutande fartyget är av, om det har några skador (ev skada skeppet fått omedelbart före räknas inte) och avståndet i steg till det skepp som ska beskjutas. Sedan slår man med en vanlig sexsiffrig tärning och räknar träffar på motståndarens skepp enligt följande tabell:
Skjutande skeppets status» Oskadad Träffad 1 gång Träffad
två gånger Träffad tre gånger
Tärningsprickar » 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6
Avstånd
Korvett 1 steg - - 1 1 2 2
2 steg - - - - 1 2
Fregatt 1 steg - - 1 1 2 2 - - - 1 1 2
2 steg - - - 1 1 2 - - - - 1 2
3 steg - - - - 1 2 - - - - 1 1
4 steg - - - - - 1 - - - - - 1
Jagare 1 steg - 1 1 1 2 2 - - 1 1 2 2 - - 1
1 1 2 - - - 1 1 2
2 steg - - 1 1 2 2 - - 1 1 1 2
- - - 1 1 2 - - - 1 1 2
3 steg - - 1 1 1 2 - - - 1 1 2
- - - 1 1 2 - - - - 1 2
4 steg - - - 1 1 2 - - - - 1 2
- - - - 1 2 - - - - 1 1
5 steg - - - - 1 2 - - - - 1 2 - - -
- - 1 - - - - - 1
6 steg - - - - - 1 - - - - - 1 - - -
- - 1 - - - - - 1
För att strid mellan ubåt och fartyg ska kunna äga
rum måste ubåten stå på en av de punkter som definierar
sexhörningen fartyget står på. De ska alltså ha
direktkontakt. Också ubåtar kan anfalla varandra. Då
krävs att de står intill varandra.
En ubåt kan varken anfalla ett fartyg eller en annan ubåt
som befinner sig i hamn. Ett fartyg kan anfalla en ubåt i hamn med
undantag för då ubåten ligger i København Nord
och Syd, Helsingør, Hælsengbór, Lanskròna eller
Malme Nor.
Så här går striden:
Tärningsprickar» 1 2 3 4 5 6
Ubåt anfaller fartyg - - - - 2 4
Fartyg anfaller ubåt - - - - 1 1
Ubåt anfaller ubåt - - - - 1 1
VINNARE
Den som haft sina fartyg (inte ubåt) stående i två av motståndarens strategiska hamnar (se "RESURSER") i minst fyra omgångar utan avbrott vinner Vestorsjøspeled. Om båda spelarna har lyckats med detta i var sin hamn finns ingen vinnare eller förlorare. En spelare kan ge upp när som helst. Är någons alla fartyg sänkta räknas den andre (under förutsättning att han har något skepp kvar) som segrare om inte hans motståndare redan tagit en hamn (= ingen vinnare).