Dagens kommentar, Busskort och negativ Sjøintegration

Gûdá vennor,

"En chaufför som kör för Linjebuss i Malmö eller någon annanstans i Sverige får inte köra buss i Köpenhamn. Det svenska busskortet gäller inte utan chauffören måste komplettera sitt körkort."

Så skriver Sydsvenska Dagbladet idag. Några anställda på transportsektorn på Arbetsförmedlingen i Hælsingbôr är på besök i København och visste underligt nog inte om "flaskhalsen". Samtalsämnet blir under mötet dessa hinder i allmänhet. I en sidoartikel berättas det om ökat samarbete mellan arbetsförmedlingar över Sjøn.

Man blir lockad att ta till terminologin för den politiska teori och också strategi som dominerade tankarna när Kol- och stålunionen och senare EEC och EURATOM föddes: neo-funktionalismen. Den bygger på s k spill over-effekter som kort sagt innebär att viss initial integration leder till krav på ny integration av olika anledningar. Tranholm-Mikkelsen ("Neo-functionalism: Obstinate or Obsolete", Millenium: Journal of the International Studies, 1991) återger Lindbergs idéer i vilka negativ integration övergår i positiv integration. Negativ integration är "borttagandet av diskriminering mellan medlemsstaternas ekonomiska agenter" och positiv integration är "införandet av samordnade och gemensamma policies".

Olika krav på busskort är alltså en typisk typ av diskriminering och borttagandet därav är ett exempel på negativ integration. Borttagandet tror neo-funktionalismen kan leda till att man inför samordnade, gemensamma policies - positiv integration. EU har handlat mycket om bl a negativ integration och det har som en följd tagit bort en del hinder i regionen medan svenskt-danskt (och ännu mera skånskt-danskt) samarbete har varit skrämmande relativt litet, åtminstone fram till nu.

Förhoppningsvis kan ett helt regionalt själländskt-skånskt samarbete öka på integrationen över Sjøn snabbare än de processer där hela EU först måste enas. Om man börjar med den negativa integrationen så följer så småningom av nödvändighet den positiva integrationen med gemensamma politiska institutioner för att reglera den negativa integrationen.

Kan man ta bort en orimlig diskriminering för en fungerande arbetsmarknadsregion av typen olika busskortskrav så tar man ett steg på vägen.

Lûng den 29 mars 1998

Malte Lewan




Comments? Then press here.
Tillbaka till min Skånelandssida