Nutida svenskt måleri, ny följd 1, 1945. AB Svensk litteratur. A Börtzells tryckeri ab. s 236-237 Karl Andersson hör otvivelaktigt till landets mindre kända målare, och ändock har sin krets av hängivna beundrare, bland dem en hel rad av Göteborgs mest hektiska färgkonstnärer, vilka i hans konst upptäckt en stilla lyriker och en omutlig karaktär. Har har under åren 1922-1925 varit deras kamrat i Valand under Bjurström och han har senare då och då från sin småländska hembygd återvänt som utställare till Göteborg. Otivelaktigt har han påverkat en och annan av de mera intimt målande göteborgarna exempelvis Frithiof Berglund. Karl Anderssons måleri går helt i moll, färghållningen är från början rätt mörk, småningom något ljusare men alltid mycket dämpad. Ett tålmodigt arbete och en omsorgsfull genomföring märks över hela linjen. Från hans målningar stiger en äkta ton och en fin doft som av försynta skogsblommor. Det är inte utan vördnad man stannar inför verk som det 1922 daterade blomsterstycket "Blåkockor och prästkragar", den fast formade "Äpplen på fat" från 1926, den utsökr artistiska studien "En vas med blommor" samt det lilla stillebenet från 1941 "Begonia". Han gör också trovärdiga och måleriska, stundom därtill en aning naiva interiörer från bondehem, och han målar gärna korna i ladugården. Sin själ har Andersson också nedlagt i en rad av trädgårdsbilder, den innerliga men ändock intensiva "Motsol i trädgården" och den inom relativt små mått monumentala "Blommande körsbärsträd", där franska studier omsmälts på ett lika fritt som nordiskt sätt. Även på figursakernas område kan konstnären nå fram till något helt igenom känt och personligt tolkat: "Gosse med gitarr". Trots allt är hans krets på sitt sätt trång - allvaret alltid genomgående - och han låter sig inte tändas av den i färgen inneboende lågan. Allt detta är en inskränkning och en gärdesgård kring ett småländskt hemman, inte alltför stort och rikt, men det räcker gott nog för ett människoliv och ett konstnärsöde. Gammal fin allmogekultur, nedärvd från generationer, är till slut det, som ger Anderssons konst dess egendomliga doft och dess stilla melodi.