Nutida svenskt måleri, första delen, tredje upplagan, 1948. AB Svensk litteratur. A Börtzells tryckeri ab. s 293-294. s 183-184. Bland yngre landskapsmålare i Småland märkas också Ivan Hoflund, Karl Andersson och Carl Andersson. [...] Allvarligare till sin läggning och mera rotfäst i den småländska myllan är Karl Andersson. För några år sedan exponerade han en liten kollektion figurstudier, landskap och stilleben. De verkade minst av allt genom yttre åthävor, frapperade varken genom ovanliga motiv eller en högt uppdriven kolorit, men fängslade genom sin påtagliga anspråkslöshet och sin dämpade klang. Det var som om man mitt i det bedövande sorlet från en mängd tomma, mer eller mindre intetsägande röster plötsligt hört en låg, djup stämma, vars varma timbre fick en större mingsfullhet just mot pladdret runt omkring. Dessa tavlor talade om ett ödmjukt och trohjärtat förhållande till naturen och konsten, och i sin smultna tonharmoni och koncentrerade form visade de på en målarebegåvning av långt ifrån vanlig gedigenhet och halt. I hans tidigare produktion spårar man ett viss inflytande från fransk modern målarkonst. Så för t. ex. det i mättade, mustiga toner hållna, som matière så ädla damporträttet från 1927 tanken till Modigliani och ett par dukar från de närmast följande åren ha en lätt kubistisk anstrykning. Om emellertid det franska inflytandet förefaller att ha varit av tämligen övergående art, finnes det i konstnärens senare oeuvre mycket, som närmar honom till det danska måleriet från seklets första decennier, inte minst i det återhållsamma färganslaget. Men Karl Andersson är dock främst en äkta målare och en ödmjuk, intim naturdyrkare, och trots en viss tyngd i uppfattning och utförande långt ifrån onyanserad. Om man till en början kan finna både hans landskap och hans figursaker något rustikt enkla, viker dock snart detta intryck för den äkta, tillbakahållna känsla, de alltid förmedla.